Stowarzyszenie Dziennikarzy im. Władysława Reymonta

 

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia Dziennikarzy im. Władysława Reymonta

 

W związku z trwającymi pracami legislacyjnymi nad zmianą ustawy regulującej funkcjonowanie mediów publicznych w Polsce Zarząd Stowarzyszenia Dziennikarzy im. Władysława Reymonta postanowił zaprezentować – po raz kolejny – stanowisko w tej sprawie:

  1. Media publiczne – Telewizja Polska oraz Polskie Radio – są fundamentalnym elementem dorobku kulturalnego naszego państwa i w procesie legislacyjnym nie mogą ulec osłabieniu. Stowarzyszenie opowiada się za utrzymaniem silnej pozycji mediów publicznych.
  2. Ważne jest utrzymanie integralności mediów publicznych ponieważ tylko takie rozwiązanie daje możliwość właściwego wypełniania misji przy zachowaniu integralności organizacyjno-majątkowej. W sytuacji  reorganizacji mediów publicznych opowiadamy się za wyłonieniem   dwóch powiązanych kapitałowo spółek akcyjnych telewizji publicznej telewizyjnej: Telewizji Polskiej S.A i Regionalnej Telewizji Polskiej S.A. Proponowane utworzenie 16 spółek regionalnych nie będzie w stanie zapewnić samodzielnego utrzymania się ośrodkom telewizyjnym.
  3. Finansowanie spółek musi być zgodne z rozwiązaniami prawnymi akceptowanymi przez Unię Europejską. Z budżetu państwa dla prawidłowego funkcjonowania telewizji i radia należy zapewnić ponad  1 mld złotych rocznie co w powiązaniu z reklamą stworzy szanse normalnego rozwoju. Postulujemy ograniczenie finansowania wyłącznie do mediów publicznych, a w obrębie tych mediów finansowanie podmiotowe.
  4. Zarządy spółek nie powinny być jednoosobowe lecz trzyosobowe ze względu na zarządzanie ogromnym kapitałem, którymi spółki obracają.
  5. Rady Programowe telewizji i radia publicznego powinny być cztery. Po jednej w spółkach centralnych  oraz po jednej w spółkach regionalnych.
  6. Zarząd opowiada się za utrzymaniem kanału informacyjnego Telewizji Publicznej.
  7. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna liczyć 9 lub 7 osób i składać się z osób zaufania publicznego, które uzyskają rekomendację stowarzyszeń twórczych. Postulujemy wydłużenie trwania kadencji rady np. do sześciu lat.
  8. Dziennikarze mediów publicznych muszą mieć zapewnione warunki niezależności wykonywania pracy dziennikarskiej, ale jednocześnie legitymować się wysokimi kwalifikacjami zawodowymi i etycznymi.
  9. W ustawie powinny być zachowane zasadnicze wartości jakimi powinien kierować się nadawca publiczny. Uważamy, że wymienione w dotychczasowej ustawie wartości powinny zostać zachowane. Z ustawy nie mogą w szczególności zniknąć zapisy o respektowaniu chrześcijańskiego systemu wartości.
Warszawa 20 maja 2009
 
 

Stanowisko wobec abonamentu i prywatyzacji mediów publicznych

Głęboko zaniepokojeni istniejącą sytuacją w mediach publicznych i jednocześnie pomysłami ograniczającymi ich rolę  stanowczo opowiadamy się za finansowaniem, które gwarantuje im niezależność. Abonament, sprawdzony w wielu krajach o rozwiniętej demokracji, powinien pozostać źródłem finansowania publicznych mediów, bez czego np. radio publiczne  nie może w ogóle funkcjonować. Opowiadamy się za silnymi mediami publicznymi w rozpoczynającej się epoce cyfryzacji. Wspieramy rozwój  telewizyjnych  i radiowych ośrodków regionalnych. Przeciwstawiamy się wszelkim próbom prywatyzacji mediów publicznych. Społeczeństwo obywatelskie potrzebuje mediów publicznych mających silną pozycję na rynku i w tym kierunku powinny zmierzać działania parlamentu i rządu.

 

Stanowisko w sprawie przyszłości mediów publicznych

Stowarzyszenie Dziennikarzy im. Władysława Stanisława Reymonta apeluje do wszystkich ugrupowań parlamentarnych o wspólne przygotowanie projektu legislacyjnego ponad podziałami politycznymi, traktując media publiczne jako dobro narodowe.
W naszej ocenie konieczne są przede wszystkim zmiany wprowadzające do mediów publicznych pluralizm i mechanizmy dostosowujące je do wyzwań globalizującego się świata. Pozwoli to mediom publicznym rozwijać się z korzyścią dla całego społeczeństwa i racjonalnie współpracować z mediami prywatnymi w Polsce. Popieramy istniejący ład medialny z silnymi mediami publicznymi i prywatnymi.
Opowiadamy się za silnymi mediami publicznymi w rozpoczynającej się epoce cyfryzacji. Wspieramy rozwój  telewizyjnych  i radiowych ośrodków regionalnych. Przeciwstawiamy się wszelkim próbom prywatyzacji mediów publicznych. Społeczeństwo obywatelskie potrzebuje mediów publicznych mających silną pozycję na rynku i w tym kierunku powinny zmierzać działania parlamentu i rządu.

Dane bankowe

Bank BGŻ BNP Parbas

nr konta:   

64 2030 0045 1110 0000 0402 1640

Kontakt

Stowarzyszenie Dziennikarzy
im. Władysława Reymonta

Aleja Wilanowska 204
02-730 Warszawa

sdr@stowarzyszeniedziennikarzy.pl